Mielenterveys ja hyvinvointi

Kun puhutaan mielenterveydestä, ei se tarkoita mielenterveysongelmia. Mielenterveys on osa ihmisen hyvinvointia. Hyvinvoinnin yksi osa-alue on arki. En koe, että arkeni olisi liian hektistä, vaikka se ajoittain kiireistä onkin. Jos kuuntelen ystäviäni kenellä on useampi pieni lapsi, on arkeni siihen verrattuna melko kevyttä. Toki voiko niitä verrata keskenään? Jokaisen arki muodostuu eri tavalla ja jokaisella on erilaiset kyvyt selviytyä siitä.

Jos mietin omaa luonnettani, koen että pystyn toimimaan aika hyvin paineen ja kiireen alla. En koe stressaantuvani kovin helposti. Työntekijänä voisin määritellä itseäni joustavaksi, joka saattaa myös vaikuttaa stressinsietokykyyni.

Arkeni koostuu tällä hetkellä työstä, perheestä, ystävistä, opiskelusta, liikunnasta ja omasta ajasta. Työni on ajoittain melko raskasta, mutta toisaalta myös sellaista josta nautin. Raskaaksi työtä ei tee fyysinen rasitus tai liian pitkät päivät. Työni on henkisesti kuormittavaa. Työpäiväni sisältävät paljon ihmisten kohtaamista. Usein näihin kohtaamisiin liittyy paljon suuria tunteita, surua, epäonnistumisia, kaltoinkohtelua tai mielenterveysongelmia. Pääsääntöisesti työni kohdistuu 6-15- vuotiaisiin lapsiin. Toki teen työtä myös heidän perheidensä kanssa. Vaikka työni on henkisesti useimmiten kuormittavaa, en myöskään osaisi ajatella että en tekisi tuonlaista työtä. Ehkä oma sosiaalisuus ja empaattisuus pääsee työn kautta hyvin esille. Kun voi päivittäin auttaa toisia, antaa se myös itselle.

Oli työ millaista tahansa, on hyvä muistaa oma jaksaminen ja hyvinvointi, jotta kaikki se muu arki sujuisi. Jos en jaksa työssäni, en jaksa myöskään kotona. Siitä kärsii ensimmäisenä ne läheiset, jotka ovat minulle rakkaimpia. Omaa jaksamista ja hyvinvointia voisin ajatella myös niin, että jos olen itse kuormittunut, haluanko kasata sen kaiken läheisteni päälle? Tiedän, että teen välillä myös sitä. Väsyneenä työpäivän jälkeen saatan purkaa omaa pahaa oloa miehelleni. Keskustelu läheisten tai tuntemattomien kanssa on yksi hyvä keino purkaa stressiä. Koen, että minulla keinoja täytyy olla myös muita. Olen joutunut miettimään niitä keinoja mitkä saa minut jaksamaan tämän lisäksi. Koen että tärkeää on se, että tiedostaa ne keinot.

Minua auttaa jaksamaan läheiset; heidän seura, keskustelu ja yhdessä jakaminen. Mutta kuten esittelyssä sanoinkin välillä kaipaan yksinäisyyttä ja omaa aikaa. Oma aika voi olla minulle liikuntaa, luonnossa olemista, neulomista, nauttimista kauniista asioista, shoppailua, värittämistä, päiväkirjan kirjoittamista tai sarjan/elokuvan katsomista. Riippuu tilanteesta, mutta nämä ovat yleisimmät keinot jolla tykkään viettää omaa aikaani. Jossain vaiheessa käytin rentoutumiseen ja oman mielen hyvinvointiin mindfulness tyyppisiä harjoituksia. Sitä voin suositella kaikille ihan missä tilanteissa vaan. Itse käytin ja käytän välillä edelleen oivamieli- sovellusta. Sieltä löytyy valmiita harjoituksia, jotka auttavat keskittymään, käsittelemään ajatuksiaan, olemaan läsnä ja rentoutumaan. Mikä parasta tämä on täysin ilmaista, eikä vaadi rekisteröitymistä. Jos tämä kiinnostaa kannattaa tutustua sivustoon: https://oivamieli.fi/

Omasta mielenterveydestä huolehtiminen ei ole vain sitä, että tekee sitä kuin on stressaantunut. Se on sitä, että pitää huolta itsestään koko ajan. Näin myös stressaantuneempana osaan käyttää keinoja sen purkamiseksi. Uskon, että se edesauttaa minua pysymään hyvinvoivana ja en ehkä stressaannu niin helposti. Omaan hyvinvointiin liittyy toki myös muita asioita kuten oma tukiverkosto, elämäntilanne ym.

On jännä huomata kuinka paljon stressillä on vaikutusta oman kropan toimintaan. On myös jännä huomata, kuinka pienillä asioilla on vaikutusta sen purkamiseksi. Jos tulen itse väsyneenä töistä kotiin ja jonkin asia painaa. Nautin itse kävelystä luonnossa. Jos lähden esimerkiksi puolen tunnin kävelylenkille luontoon, tulen usein sieltä useinmiten ihan eri ihmisenä takaisin.

Se miksi mietin tätä aihetta nyt paljon on tuleva syksy. Olen töissä syyskuun loppupuolelle asti ennen äitiyslomaa. Opinnäytetyöni työstäminen pitäisi olla pian siinä vaiheessa, että haastattelut pitäisi tehdä lokakuun puoliväliin mennessä. Tämän lisäksi luennot jatkuvat taas parin viikon päästä. Tuleva vauva-arki ja siihen liittyvät ajatukset ja järjestelyt valtaavat mielen. Mieleni alkaa jo nyt valmistautua siihen, että jaksan hyvinvoivana myös syksyllä. Ehkä se on myös sitä, että tuleva uusi iso elämänmuutos mietityttää. Vielä on vaikea sanoa miten tämä kaikki tulee muuttamaan meidän arkea. Se mikä on varmaa on, että arkemme tulee muuttumaan ja paljon.

Nyt blogia kirjoittaessani istun omalla takapihalla kahvin kanssa, yksin hiljaisuudessa. Aurinko paistaa, omenapuut täyttyvät omenoista, kukat kukkivat. Tämä pieni rauhallinen hetki ja tunnen itseni hyvinvoivaksi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *